5/04/2008

!! الضرب فى الفاضى








طبعا كلنا سمعنا عن الاضراب وناس كتير مكانتش فاهمه يعنى ايه اضراب بس مبسوطة بالتكسير اللى حصل فى المحلة , و مبسوطين أكتر بالإستجابة بتاعت الحكومة عن طريق زيادة الرواتب 30%
وقبل ما نتكلم مع بعض عن اللى حصل فى اضراب 6 ابريل واضراب امس 4 مايو انا هقولكم رأيي بالكامل عن موضوع الاضراب ده ..
أول حاجه لازم نوضحها ان الاضراب ده ضد حاجتين :
1- الغلاء
2- الفساد
الغلاء فى اسعار المواد الغذائية والحديد .. والحكومة تتحمل جزء ضئيل منه عن طريق جهاز حماية المستهلك .. والباقى يتحمله التجار
والفساد فى ان موارد الدولة بنسمع انها اد كده من الضرائب وقناة السويس والسياحة والبترول والغاز ومفيش فلوس برضه .. يبقى الموارد دى بتروح فين .. يعنى الحكومة بتتحمل كامل المسئولية عن المشكلة دى.
اذن فكرة الاضراب نفسها لا تؤدى فى النهاية لحل لهاتين المشكلتين.
فالاضراب بيكون اضراب عن عمل او شراء لحين تغيير الظروف لأحسن منها .. زى اضراب عمال غزل المحلة عن العمل من شهور قليلة وجاب نتيجة.
طب مهو احنا لو اضربنا هنبقى وصلنا للحومة فكرة لا للفساد ازاى؟؟
اللى دعا للإضراب اول مرة وكتب البيان اللى اوله (متنزلش من بيتك , متروحش مدرستك , متفتحش محلك ) عن طريق الفيس بوك ده انسان متحمس مشكور حماسه , لكن غاب عنه التوفيق فى الدعوة الى الاضراب.
كان من باب اولى يتم الاتفاق على مقاطعة سلعة معينة على ايام متقطعه .. يعنى مثلا يبقى الاتفاق الاسبوع ده يوم السبت على مقاطعة البقوليات ويوم التلات على مقاطعة اللحمه , ساعتها ممكن نقدر نعمل مشكلة فعلا للتجار اللى طغى عليهم الشجع وهيضطروا غصبن عنهم انهم يخفضوا الاسعار وميغلوهاش تانى خوفا من تكرار الاضراب , وخصوصا تجار السلع اللى لا تصلح للتخزين.
لكن يغيب عنا جهة التنسيق والتنفيذ واللى بقترح انها تكون اتحاد المدونين العرب .. ده لو ليه صوت وقوة انه يقدر يتكلم ويوجه.
فهل من مجيب ..

0 comments: